Ismerős Önnek az a helyzet, mikor nem tudja miért, de egyszerűen csak ragaszkodik egy adott márka termékeihez, még akkor is, ha valamilyen tulajdonságával nincsen megelégedve? Ez lehet az ára, a kiszerelése, esetleg az ára vagy a hatóanyaga nem megfelelő tökéletes az igényeinek. A tisztítószer piacra hatványozottan igaz, hogy szeretnék a forgalmazók mögött álló marketing szakemberek láthatatlanul a kínálatra szabni a vásárlói igényeket.
Tudta, hogy nincs semmiféle beleszólása abba, hogy mit vesz és mire?
Mivel semmiféle visszakövethetőségi kötelezettsége nincs Magyarországon a tisztítószer cégeknek – főleg, hogy a boltok polcain népszerű márkák mind hatalmas multinacionális cégek termékei – nem a magyar igényeket elégítik ki. Mindenki ismeri a kutatást a Calgon mosógép védőjéről, ami megakadályozza a vízkövet – csak éppen nem magyar területeken, ahol olyan kemény a víz, hogy csak még több problémát okoz. Az igazság az, hogy a nagy cégek előnyben vannak, nem kell igazán foglalkozniuk piackutatással vagy vásárlói visszajelzésekkel. A forrásaik miatt egyszerűbb egy új tisztítószert engedélyeztetniük, mint egy már meglévő terméket módosítani. A taktikájuk, hogy minél általánosabb terméket gyárttassanak, amit módosítás nélkül minden felvásárló országukban el lehet adni. Az okos branding és marketing húzásokkal egy általános tisztítószert is el lehet adni akár ötszörös ár réssel is széles vásárló közönségnek. Ebből automatikusan következik, hogy a hatásosság mértéke lényegében zsákbamacska – vagy pont erre van szüksége, vagy nem.
Most persze arra gondol, hogy miért pont Ön tudna egy ennyire hatásos és kiterjedt rendszert megváltoztatni.
Nem kell megváltoztatnia!
Minden kereskedelemmel forgalmazó cégnek tiszteletben kell tartania a vásárlók döntését. Ha Ön ezek az információk tudatában is szeretné a vásárlásával és a pénzével a nagy, multinacionális cégeket támogatni – minden joga megvan rá. Ami viszont fontos különbség, és érdemes megfontolnia – ezeket a tényeket a cégek nem kommunikálják le, maximum olyan villanásig látható apróbetűs részekben, ami csak a jogi szabályzásnak felel meg, a vásárlót nem tartja tiszteletben. Ebből a szemszögből talán már nem olyan ártalmatlan ez a fajta cégpolitika, és nem biztos, hogy az ötszörös áru tisztítószert érdemes megszokásból megvásárolnia.
Változtatni szeretne?
Egy fontos lépésre kell koncentrálnia – az ismeretszerzésre. Keressen olyan cégeket, ahol egyértelműen visszakövethető, hogy ki gyártja, hol és miből a termékeket. Mire érdemes használni, mire nem (épp ezért kerülje az univerzális termékeket!) és milyen óvintézkedéseket kell megtennie. Ne a reklám határozza meg a véleményét egy termékkel kapcsolatban, hanem a termék mögött álló cég magatartása!
Nem az a cél, hogy kizárólag magyar tisztítószert vásároljon, vagy akkor is környezetvédelmi opciót válasszon, ahol egyébként ez nem megoldható ésszerű keretek között. Felejtse el az eddigi hangzatos hatóanyagokat, színes-szagos csomagolásokat, főműsoridőben lefutó reklámokat – gondolja, végig milyen igényei vannak, mennyit szeretne rá reálisan szánni, és ne érje be kevesebbel, csak mert a boltok polcain pont szemmagaságban van az akciósan is túlárazott tisztítószer nagymárka!